Matematik ve Sezgi
Bugün, öğretimi yapay zeka ile yapılabileceğiyle ilgili çalışmış bir doktora öğrencisinin tezinde (Aytürk Keleş, Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri enstittüsü, “Öğrenme-Öğretme Sürecinde Yapay Zeka ve Web Tabanlı Zeki Öğretm Sistemi Tasarımı Ve Matematik Öğretiminde Bir Uygulama, 2007)bir bölüm gördüm, paylaşayım dedim:
“…. Bu yapıların (matematikle ilgili teoremlerden bahsediyor) ve ilişkilerin oluşturulup geliştirilmesi sezgiyi gerektirir. Sezgi: hayal gücü, tümevarımcı düşünme ve şaşırtıcı düşünme seçeneklerini kapsar.
Tümevarımcı düşünme; olayları tek tek gözleyip, bunlar arasındaki ilişkileri görme ve bu ilişkilerden genellemelere ulaşma sürecidir. Şaşırtıcı düşünme ise; fikirlerin ansızın akla gelmesi, bir konuda başkalarından farklı fikirler ortaya koyma süreci olarak açıklanabilir. Matematiğin bu yapısı, öğrencilere ilkokuldan itibaren sezdirilmeli: öğrencilerde, matematiğe değer verme, onu takdir etme duyguları – davranışları geliştirilmelidir.”
Bu yazıya kaynak göstermemiş, ancak sezgiyi bu şekilde açıklaması, sezgiyle matematiği birlikte açıklaması ilgimi çekti. Bu konuyu anlatan başka yazılar da var, buradan ulaşabilirsiniz.
Şaşırabilen, hayal kuran ve verilerden genelleme yapan insan matematikte başarılı oluyor yani, öyle mi?
Evla
0 Yorum:
Yorum Gönder
Kaydol: Kayıt Yorumları [Atom]
<< Ana Sayfa